søndag 6. desember 2009

Hva er egentlig tro?



Det spørsmålet har jeg stilt meg selv flere ganger.
Jeg ser på meg selv om kristen, men jeg har hatt utallige diskusjoner med venner som sier at jeg umulig kan være det.

Hvorfor er det slik?

I mine øyner kan man være kristen på mange måter.
Hvis jeg skal ta meg selv om et eksempel, så følger jeg ikke bibelen slavisk... eller jeg tror ikke jeg følger den i det hele tatt :)
Jeg røyker og drikker og det som verre er... eller heh, ja nei, gidder ikke utdype :p
Jeg følger kanskje noen av de 10 bud, som at jeg hedrer mamma og pappa,og jeg bryter ikke ekteskapet :)
Men jeg tror likevel at det er noe der, jeg tror på Gud.

Kanskje jeg gjør det for å føle en trygghet?

Jeg kan le av vitser som "driter ut" religion, og jeg synes synd på de som ikke klarer å se en spøk for en spøk.
Men jeg banner aldri i kirken!
Vet ikke hvorfor, men de gangane et banneord har glippet ut av meg (glippet? gluppet? glupt? hmm.. anyway..!) så har jeg fått evig dårlig samvittighet!
Selv om jeg banner som en nordlendig til vanlig :)

Når jeg gikk på ungdomsskolen var jeg kjæreste med Sigbjørn (r.i.p), og gjengen hans vanken i bedehusmiljøet.. og tro meg, skinnet kan bedra ! :D
Når vi ikke var på bedehuset og skrev dikt til Gud hang vi i et hus som vi kalte for slummen... navnet sier seg selv, men jeg har hatt mine artigste kvelder der! vi røyket og drakk ,og hadde det fantastisk! 15 år og ikke en bekymring i livet !

Jeg har aldri gått i kirken på julaften selv om jeg alltid har hatt lyst, ikke pga det religiøse, men for julestemningen sin del :) Jul handler omtrent ikke om religion lenger, de som ikke er superkristen tenker sikkert ikke over det engang når man sitter der på julaften. Da gleder man seg til julemat og pakker, og tenker på hva man skal ha på seg på festen 2.juledag ! men jeg synes det er greit :)

På videregående hadde vi mange glakristne i klassa (stygt ord egentlig, vet ikke hvorfor folk sa det). De var skoleflinke og kjempekristen, dro på kristenleir og giftet seg i en alder av 18. Det er ikke meg, men jeg synes de var utrolig kjekke og jeg respekterte slik de ville leve livet sitt. Men føler fortsatt at jeg har rett til å kalle meg selv for kristen, jeg tror på Gud og det gjør meg trygg.


Hva synes dere?

Til slutt et morsomt bilde som jeg fant på nettet, sorry, men jeg synes det var morsomt :D







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar